Builder Pattern یک الگوی طراحی منحصر به فرد است که در درجه اول برای ساخت اشیا و به خصوص در شرایطی که یک شی باید در طی چندی مرحله ساخته شود، استفاده می شود. در این آموزش به بررسی و نحوه استفاده از الگوی Builder در سی شارپ پرداخته ایم.
برای دریافت سورس اینجا کلیک کنید.
دیزاین پترن Builder چیست؟
الگوی طراحی Builder یک الگوی طراحی خلاقانه است که به ما اجازه می دهد اشیاء پیچیده یا complex را به صورت مرحله به مرحله ایجاد کنیم.
وقتی مجموعهای از قطعات برای یک شی پیچیده داریم و باید همه آنها را با هم بسازیم، استفاده از دیزاین پترن Builder می تواند بسیار مفیدی باشد. با این الگو، میتوانیم هر قطعه از شی complex را مرحله به مرحله مقداردهی اولیه کنیم و سپس همه آن ها را برای رسیدن به یک شی کامل بسازیم.
مزایای الگوی طراحی Builder چیست؟
برخی از مزایای شناخته شده الگوی طراحی Builder عبارتند از:
- جلوگیری از لیست طولانی پارامترها در سازنده ها
- استفاده از آن برای ایجاد اشیاء تغییرناپذیر(immutable )
- بالا بردن خوانایی کد
- این الگو به تجزیه فرآیند ایجاد اشیاء پیچیده به قطعات کوچک کمک می کند که باعث می شود شی پیچیده قابل کنترل ترشود.
- استفاده از یک زبان خاص دامنه (DSL) را که کاربر نهایی میتواند با آن ارتباط برقرار کند، فعال میکند.
- این الگو کمک می کند تا از یک تعریف کلی به یک تعریف جزئی تر از شی ای که می سازیم حرکت کنیم.
معایب الگوی طراحی Builder چیست؟
- افزودن لایه پیچیدگی اضافی به کد
نتیجه گیری
Builder Pattern در سی شارپ یک راه حل قوی و انعطاف پذیر برای ساخت اشیاء پیچیده است. این الگو خوانایی کد را افزایش می دهد، امکان ایجاد شی روان را فراهم می کند، و می تواند با الگوهای دیگر برای سناریوهای پیشرفته تر ترکیب شود. چه در حال ساخت یک جزء نرم افزاری یا یک محصول فیزیکی باشید، درک الگوی سازنده می تواند فرآیند ساخت شی شما را به شدت ساده کند.
برای ثبت نظر باید در سایت ثبت نام یا ورود نمایید